سفارش تبلیغ
صبا ویژن
غیبت طولانی چه فایده دارد؟ - ای پادشه خوبان داد از غم تنهایی...
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یاد، کلید اُنس گرفتن است . [امام علی علیه السلام]

ای پادشه خوبان داد از غم تنهایی...



دوشنبه 87/2/23 ساعت: 12:9 صبح
 

           غیبت طولانی چه فایده دارد؟

 

     اینکه حضرت مهدی(عج) ده ها و صدها سال از ما پنهان است و در غیبت طولانی به سر می برد، برای اسلام چه فایده دارد؟

 

    علت غیبت او ما هستیم، نه او، دست ما کوتاه و خرما بر نخیل، اگر بنا باشد او ظاهر گردد، ولی مردم جهان آمادگی ظهور و پذیرش او را نداشته باشند، او نیز مانند سایر امامان(علیهم السلام) می آید و بی آنکه به اهداف عالی مکتب امامت برسد؛ از دنیا می رود، در صورتی که خداوند خواسته او ظهور کند و سراسر زمین را پر از عدل و داد نماید و اهداف همه ی پیامبران و اولیای خدا را تحقق بخشد، چنین ظهوری نیاز به زمینه سازی و آمادگی عمیق و وسیع دارد.

    غیبت او مطابق روایات، همانند پنهان شدن خورشید در پشت ابر های تیره است، در عین آنکه ابرها در برابرش قرار گرفته اند، نور او به جهان می رسد و انسان ها از روشنایی آن بهره مند می شوند.

     فلسفه ی غیبت او را می توان در امور زیر خلاصه کرد:

1.     امید به مهدی موعود، انسان ها را دلگرم می کند و موجب انتظار می شود و چنین امیدی سازنده و حرکت بخش است.

2.     غیبت او و جانشینی ولایت فقیه از جانب او ، شیعیان را قدم به قدم به پیش می برد و آماده می سازد، تا  آن حضرت را از عزلت بیرون آورند.

3.     آن حضرت در عین غیبت، پشتوانه ی نیرومند فقها و رهبران و رهروان راه حق است، به آنها اعتبار می بخشد و از تهی بودن و دل مردگی بیرون می آورد، زیرا امام همچون قلب در بدن انسان است که همواره با تپش خود، حیات و روح تازه به انسان می بخشد و با تکبه به آن، روحیه ها بالا می رود، به خصوص اگر پیوند معنوی ما با او گرمتر و استوارتر باشد.

4.     کنجکاوی و تحقیق درباره ی علل غیبت حضرت مهدی(عج) انسان را به این نتیجه می کشاند که حتماً موانعی چون ابرهای تیره در برابر خورشید، وجود دارد که آن حضرت را همچنان در پشت پرده ی غیبت نگه داشته است، انسان در این کنجکاوی و کندوکاو، موانع را می شناسد و سپس برای دفع و رفع موانع تلاش می کند.

     به عنوان مثال، یک درخت گلابی را در نظر بگیرید، این درخت وقتی به میوه می رسد و گلابی به جامعه تحویل می دهد که عوامل رشد و تکامل او مانند نور و حرارت، آب و کود و هوای آزاد برای آن فراهم باشد و موانعی که موجب عقب گرد و نابودی آن می شود، مثل آفات و حشرات از آن دور گردد.

     باید دانشمندان و محققان در فرصت طول غیبت، با تشکیل کنفرانس ها و سمینارها، عوامل مثبت و منفی و موانع ظهور حکومت مهدی آل محمد(ص) را بشناسند و راه های نابودی آن موانع را مشخص کنند و اجرا نمایند، چنین تلاش و اندیشه ی جهانی، قطعاً جامعه را از فرهنگی و اصلاحی پیش می برد و افراد جامعه را برای حرکت به سوی مصلح کل آماده می سازد، چنین فکر و حرکتی، یکی از فوائد غیبت است.

5.     افزایش روز افزون فساد و تبعیض، بی عدالتی و ظلم، انسان ها را به ستوه می آورد، به طوری که آنها تشنه ی مصلح عادل خواهند شد، طول زمان بر شدت این تشنگی می افزاید و آن را عمیق تر و گسترده تر می سازد و سر انجام در دل این تاریکی ها، انفجار نور پدید می آید و مردم به طور طبیعی و خود جوش برای پذیرش جرقّه های انقلاب آماده می شوند.

6.     پیشرفت علم و تکنیک در عرصه های گوناگون در طول غیبت، موجب اندیشه های تازه و حرکت های سازنده شده و باعث تکامل می گردد و همین تکامل یکی از عوامل و اهرم های مهم برای زمینه سازی و ظهور حضرت ولی عصر(عج) می گردد.

    بر همین اساس در آیه 53 سوره ی فصّلت می خوانیم:

« به زودی نشانه های خود را در اطراف جهان و در درون جانشان به آنها نشان می دهیم، تا برای آنان آشکار گردد که او حق است.»

    امام صادق(علیه السلام) در ضمن گفتاری فرمود: منظور از ضمیر«او» خروج قائم  (عج) است.( یعنی یکی از مصادیق روشن آیه، وجود حضرت مهدی(عج) است که بر اثر پیشرفت های علمی و شناخت، حقانیت او و نیاز جهان و جامعه و مردم به او روشن می گردد.)


نوشته شده توسط: بارون



 RSS 
خانه
شناسنامه
پارسی بلاگ
پست الکترونیک

:: کل مهمانان گل طه ::
130523

:: مهمانان امروز ::
5

:: مهمانان دیروز ::
9

:: پیوندهای روزانه ::

:: فهرست موضوعی یادداشت ها::

نگاهی بر زندگی حضرت مهدی(عج)
علائم ظهور
مسجد جمکران
امام در آیینه ی شعر
دلنوشته
جلوه های ظهور
حضرت نرجس(علیها السلام)
پاسخ به چند سؤال در رابطه با امام عصر(ع)
جزیره ی خضراء

:: درباره من ::

ای پادشه خوبان داد از غم تنهایی...
بارون
سعی شده در این وبلاگ‍، مطالبی در رابطه با آقا امام زمان(عج) گنجانده شود. امیدوارم با استفاده از این مطالب، شناختی هرچند اندک درباره ی مولایمان امام زمان(عج) به دست بیاوریم. چون روایت شده که: هرکس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است.

:: لوگوی ای گل طه::

ای پادشه خوبان داد از غم تنهایی...

:: لینک دوستان من ::

:: لوگوی دوستان من ::






















:: موسیقی وبلاگ ::

:: وضعیت من در یاهو ::

یــــاهـو

:: اشتراک در ای گل طه ::

 

*
*
*
*

این صفحه را صفحه ی خانگی خود کنید


Javascripts



SongCode.blogfa